top of page

La biografia del giardiniere la scrivono le rose

Edoardo Albinati

In those years Buenos Aires enshrined the gold of all Californias. As in the fairy tales, three keys were needed. One, I got from my teachers, another one from the equators of the floors that I walked in the milonga. The third one I brought from home. When I left everything for the tango, I didn't ask it for much else than to be part of some higher, bigger song... 

Cronologia di Mariachiara

 

1987

Inizia a studiare il tango 

 

1990

Si trasferisce a Buenos Aires dove risiederà per oltre undici anni. Studia privatamente con Miguel Balmaceda, Pepito Avellaneda e Antonio Todaro e frequenta le milonghe, dove balla con i suoi maestri e i grandi milongueros dell'epoca.

 

1991

Fonda a Londra la scuola di tango The Argentino Way insieme ad Andrés Potter.

Costituisce coppia artistica con Alejandro Aquino, con il quale ballerà fino al 1996.

Insegna in Italia, Svizzera, Germania.

 

1992

Il festival Oriente-Occidente di Rovereto le commissiona uno spettacolo di tango. Nasce così Tangueros che Mariachiara crea insieme a Marco Castellani e Alejandro Aquino, con le musiche dal vivo del Sexteto Tango.

Insegna regolarmente in Italia, Germania, Olanda, Svizzera, Belgio, Francia e Inghilterra.

 

1993

Le prime tournée di Tangueros, ora con le musiche dal vivo dell' Orquesta Color Tango, toccano tra gli altri il Teatro Regio di Torino, il Metropolitan di Catania e il Piccinni di Bari.

Balla a Marsiglia con la Grande Orchestra di Juan José Mosalini.

Prosegue la sua attività didattica in Italia e in Europa.

 

1994

Nasce la Compañia Tangueros che Mariachiara fonda e dirige insieme a Marco Castellani e Alejandro Aquino. Lo spettacolo Tangueros colleziona oltre cinquanta repliche in Italia. Tra i teatri principali il Comunale di Ferrara, l'Ariston di Sanremo, il Testoni di Bologna, il Nazionale di Milano e i festival di Osimo e Vignale Danza.

Insegna per due stagioni alla Scuola di Teatro di Bologna, diretta da Margot Galante Garrone. Il poeta Horacio Ferrer la nomina Academica Correspondiente per l'Italia della Academia Nacional del Tango.

Continua a insegnare in vari paesi d'Europa.

 

1995

Balla al festival Cremona Danza con le musiche dal vivo del Trio Esquina.

Il quinto tour di Tangueros tocca tra gli altri il Teatro Verdi di Firenze, il Lirico di Cagliari e la Gran Guardia di Livorno.

Balla a Parigi nella Carte Blanche à César Stroscio, sotto la direzione di Patrick Guinand, regista della Comédie Française.

Insegna periodicamente nelle principali scuole di tango europee.

 

1996

Da un'idea di Marco Castellani, crea la prima versione di Milonga Boulevard, spettacolo ispirato al racconto Le porte del cielo di Julio Cortazar, che viene rappresentato all'Arena del Sole di Bologna e al Teatro della Tosse di Genova.

Al termine del tour estivo di TanguerosAquino lascia la compagnia. Mariachiara indice una serie di audizioni a Buenos Aires, cambia tutti i ballerini e mantiene Color Tango come orchestra stabile, fondando così la Nueva Compañia Tangueros.

 

1997

Sulla base di un linguaggio coreografico più articolato e personale, crea la nuova versione di Tangueros 

che viene rappresentata in due tour successivi. Tra i teatri principali il Donizetti di Bergamo, il Comunale di Alessandria e i Festival di Civitanova Danza e Desenzano Danza.

Trasforma radicalmente Milonga Boulevard a livello coreografico, drammaturgico e musicale e lo presenta al Teatro dell'Opera di Trieste con cinque recite in cartellone nel Festival dell'Operetta.

In dicembre cura la direzione artistica del documentario sul tango di Rai International, di cui è tra i protagonisti insieme alla sua nuova compagnia.

 

1998

Milonga Boulevard debutta a New York. 

Jack Anderson, critico di danza del New York Times, elogia lo stile innovativo della coreografia. Il titolo della recensione ben interpreta lo slancio creativo di Mariachiara: Il tango di questo mondo e di quello a venire

In vista di nuovi progetti ancor più elaborati, ingaggia il Sexteto Canyengue.

Dopo l'ennesimo tour in Italia, un secondo tour negli Stati Uniti tocca importanti teatri: Meany Hall di Seattle, Atwood Concert Hall di Anchorage in Alaska, Pantages di Tacoma, Du Page di Chicago.

 

1999

In questi anni Mariachiara modella progressivamente la sua compagnia di tango secondo una concezione analoga a quella del balletto - ballerini stabili, prove e classi regolari, studio del repertorio - che le permette di realizzare coreografie rivoluzionarie, come quella di Gotan e di Cuatro Noches. Lo spettacolo debutta a Milano per due settimane al Teatro Ciak e verrà rappresentato oltre cento volte in due anni.

In estate, Mariachiara viene invitata a presentare sia Cuatro Noches che Milonga Boulevard al Festival del Teatro dell'Opera di Zurigo e al Santa Fé Stages in New Mexico.

In ottobre, la compagnia ritorna negli Stati Uniti. Escondido Center di San Diego, Bass Hall di Fort Worth, San Antonio Arts Festival sono i teatri principali del tour autunnale. 

Questo è l'anno di nascita anche di Cartoline da Buenos Aires, una sua nuova creazione sul repertorio di Anìbal Troilo e Roberto Grela, che debutta al Teatro Ariosto di Reggio Emilia.

 

2000

La Nueva Compañia Tangueros è invitata al Festival Internazionale del Balletto di Nervi, con la direzione artistica di Maurice Bejart. Per l'occasione, Mariachiara rivede la drammaturgia e le musiche di Milonga Boulevard, ne rielabora le coreografie per dieci ballerini e dà allo spettacolo la forma compiuta del ballet d'action con il titolo definitivo di Corazon Quebrado

Cuatro Noches viene rappresentato al Teatro Greco di Siracusa davanti a 6000 spettatori e apre la stagone di danza del Théâtre du Passage di Neuchatel, in Svizzera.

 

2001

Michieli, una ventata di giovinezza nel tango - questo è il titolo con cui Patrick Merle, critico de La Provence, recensisce il debutto francese di Cuatro Noches al Festival di Marsiglia. Lo spettacolo viene ospitato anche ad Adda Danza, a Vignale Danza e nella rassegna estiva del Regio di Parma.
Il tour di 
Corazon Quebrado tocca tra gli altri il Teatro dei Rinnovati di Siena, il Novelli di Rimini e ancora il Théâtre du Passage di Neuchatel.

 

2002

Con Slums/Bajofondo, che debutta al Florence Dance Festival e al Bassano Opera Festival, Mariachiara crea uno dei suoi spettacoli più radicali, fondendo le musiche di Bernstein con quelle di Piazzolla in un'unica partitura coreografica.

Desdelalma è un'altra sua creazione, questa volta pensata per teatri minuscoli, come il settecentesco Subasio di Spello dove avviene il debutto. A coronamento di una residenza estiva al Teatro Arsenale di Venezia Cuatro Noches viene ospitato dalla Biennale Danza all'Anfiteatro Verde, riaperto per l'occasione.

Crea le coreografie per l'omaggio a Corto Maltese del Festival Suoni & Visioni al Teatro Franco Parenti di Milano.

 

2003

Torna a vivere in Italia e prende residenza a Milano. Riduce il lavoro con la compagnia e dedica più tempo all'insegnamento. Apre la Scuola Tangueros e tiene stage periodici in varie città italiane. Insegnerà per cinque anni anche alla Scuola D'Arte Drammatica Paolo Grassi.

Incentra il suo nuovo spettacolo, intitolato Catalogo Tangueros, su Piazzolla e Rovira interpretati dal Trio Esquina e dal quartetto d'archi Alma. Il debutto è al festival di Ascona in Svizzera, con successive recite al Piccinni di Bari, al Politeama Greco di Lecce, allo Spasimo di Palermo.

 

2004

Catalogo Tangueros viene rappresentato per più recite nella sala Aldo Trionfo del Teatro della Tosse di Genova, al Bassano Opera Festival e ad Acqui in Palcoscenico.

Un breve tour di Desdelalma tocca il teatro Greco di Roma, il Sociale di Cittadella e il festival di Saint Germaine l'Herme, in Francia.

Insegna quotidianamente nella sua scuola di Milano e tiene corsi in altre città italiane.

 

2005

Desdelalma viene rappresentato in Francia, nella sala Leo Ferré di Bédarieux, mentre Catalogo Tangueros riporta la danza al Teatro Duse di Bologna.

Ritenendo che non ci siano più le condizioni per mantenere una compagnia stabile e il livello artistico fin qui raggiunto, Mariachiara decide di sospendere l'attività della Nueva Compañia Tangueros fino a tempi più poetici. 

 

2006 - 2016

Si dedica soprattutto all'insegnamento in Italia e all'estero. Riorganizza la sua Scuola Tangueros di Milano strutturandone i programmi didattici su base annuale, con corsi regolari di coppia e tecnica, pratiche guidate, laboratori tematici di approfondimento, masterclass per professionisti, coaching, lezioni sulla storia e la cultura del tango.

È Maestro di tango nel programma televisivo Academy di Rai 2 e consulente coreografico della coppia di pattinaggio artistico su ghiaccio Anna Cappellini e Luca Lanotte ai Campionati Europei del 2007. Tiene lezioni e masterclass a ballerini e solisti di compagnie internazionali di danza contemporanea. Insegna in alcuni college negli Stati Uniti e a San Pietroburgo.

È condirettore artistico insieme a Marco Castellani e Paolo Cossato delle rassegne di tango al Teatro La Fenice di Venezia per la Società Veneziana di Concerti nel 2009 e 2014.

 

Preferisco fallire alle mie condizioni che avere successo a quelle

degli altri

 Tom Waits

Mariachiara Michieli, maestro di tango, Scuola Tangueros, Milano, Nueva Compañia Tangueros, lezioni di tango, corsi di tango, tango argentino, buenos aires, tom waits

Mariachiara's chronology

1987
Starts studying tango

1990
Moves to Buenos Aires, where she will live for more than eleven years. She studies privately with Miguel Balmaceda, Pepito Avellaneda and Antonio Todaro and frequents the milongas, where she dances with her maestros and the great milongueros of that era.

1991
She founds in London the The Argentino Way tango school together with Andrés Potter. She forms an artistic couple with Alejandro Aquino, with whom she will dance until 1996. She teaches in Italy, Switzerland, Germany.

1992
The Oriente-Occidente festival in Rovereto commissions her a tango show. That's how the Tangueros show is born, created by Mariachiara along with Marco Castellani and Alejandro Aquino, with live music from the Sexteto Tango. She regularly teaches in Italy, Germany, Netherlands, Switzerland, Belgium, France and England.

1993
The first Tangueros tours, now with live music from the Orquesta Color Tango, stop among others at the Teatro Regio in Turin, the Metropolitan in Catania and the Piccinni in Bari. She dances in Marseille with the Gran Orquesta by Juan José Mosalini. She carries on with her teaching activity in Italy and Europe.

1994
The Compañia Tangueros is born, founded and directed by Mariachiara along with Marco Castellani and Alejandro Aquino. The Tangueros show collects more than fifty performances in Italy. Among the main theatres, the Comunale in Ferrara, the Ariston in Sanremo, the Testoni in Bologna, the Nazionale in Milano and the festivals of Osimo and Vignale Danza.
She teaches for two seasons at the Scuola di Teatro in Bologna directed by Margot Galante Garrone. She keeps teaching in various European countries.

1995
She dances at the Cremona Danza festival with live music by the Trio Esquina. The fifth Tangueros tour touches down at the Teatro Verdi in Florence, the Lirico in Cagliari and the Gran Guardia in Livorno.
She dances in Paris in the Carte Blanche à César Stroscio show, under the direction of Patrick Guinand, director of the Comédie Française. On occasion, she teaches in the main European tango schools.

1996
From an idea by Marco Castellani, she creates the first version of Milonga Boulevard, a show inspired by the short story The gates of Heaven by Julio Cortazar, with performances at the Arena del Sole in Bologna and at the Teatro della Tosse in Genova.
At the end of the summer tour of
Tangueros, Aquino leaves the company. Mariachiara organizes a series of auditions in Buenos Aires, changes all the dancers and keeps Color Tango as stable orchestra, so founding the Nueva Compañia Tangueros.

1997
Basing it on a more articulated and personal choreographic language, she creates the new version of Tangueros, performed in two successive tours. Among the various theatres the Donizetti in Bergamo, the Comunale in Alessandria and the Civitanova Danza and Desenzano Danza Festivals. She completely overhauls Milonga Boulevard on the choreographic, dramaturgic and musical levels and presents it at the Teatro dell'Opera in Trieste, with five performances on the bill of the Festival Dell'Operetta. In December she curates the artistic direction of the tango documentary by Rai International, where she is among the protagonists along with her new company.

1998
Milonga Boulevard debuts in New York.
Jack Anderson, dance critic of the New York Times, praises the innovative style of the choreography. The review title interprets well Mariachiara's creative impulse: Tango in this world and the next.
Envisaging new and more elaborated projects, she hires the Sexteto Canyengue.
After another tour in Italy, a second tour in the United States touches down at important theatres: the Meany Hall in Seattle, Atwood Concert Hall in Anchorage, Alaska, Pantages in Tacoma, Du Page in Chicago.

1999
In these years Mariachiara shapes progressively her tango company following a similar concept to that of ballet - stable dancers, rehearsals and regular classes, repertory study - allowing her to create revolutionary choreographies, such as the ones of Gotan and Cuatro Noches.
The show premieres in Milan for two weeks at the Teatro Ciak and will be staged more than a hundred times in two years.
In the Summer, Mariachiara gets invited to present both
Cuatro Noches and Milonga Boulevard at the Opera Theatre Festival in Zusich and at the Santa Fé Stages in New Mexico.
In October, the company goes back to the United States. The Escondido Center in San Diego, Bass Hall in Fort Worth and the San Antonio Arts Festival are the main theatres of the autumn tour.
This is also the year where
Postcards from Buenos Aires sees the light, a new creation on the music of Anìbal Troilo and Roberto Grela, debuting at the Teatro Ariosto in Reggio Emilia.

2000
The Nueva Compañia Tangueros gets invited at the International Festival of Ballet in Nervi with the artistic direction of Maurice Bejart. For the occasion, Mariachiara revisits the dramaturgy and music in Milonga Boulevard, reworks the choreographies for ten dancers and gives the show the full form of the ballet d'action with the final title of Corazon Quebrado.
Cuatro Noches gets performed at the Teatro Greco in Siracusa in front of an audience of 6000 and opens the dance season at the Théâtre du Passage in Neuchatel, Switzerland.

2001
Michieli, a wind of youth in the tango - this is the title with what Patrick Merle, critic from La Provence, reviews the french debut of Cuatro Noches at the Marseille Festival. The shows gets performed as well at Adda Danza, Vignale Danza and in the summer exhibition at the Regio in Parma. The Corazon Quebrado tour touches down among others at the Teatro dei Rinnovati in Siena, the Novelli in Rimini and again the Théâtre du Passage in Neuchatel.

2002
With Slums/Bajofondo, premiering at the Florence Dance Festival and the Bassano Opera Festival, Mariachiara creates one of her more radical shows, fusioning Bernstein's music with that of Piazzolla in a single choreographic score.
Desdelalma is another of her creations, this time thought for tiny theatres, such as the eighteenth-century Subasio in Spello, where it debuts. As a fulfilment of the summer residency at the Teatro Arsenale in Venezia, Cuatro Noches gets hosted by the Biennale Danza at the Anfiteatro Verde, reopened for the occasion.
She creates the choreographies for the tribute to Corto Maltese in the Festival Suoni & Visioni at the Teatro Franco Parenti in Milano.

2003
She goes back to live in Italy and takes up residence in Milan. She reduces her work with the company and devotes more time to teaching. She opens the Scuola Tangueros and holds periodic stages in various Italian cities. She will teach for five years at the Scuola D'Arte Drammatica Paolo Grassi as well.
She centers her new show, titled
Catalogo
Tangueros on Piazzolla and Rovira, played by the Trio Esquina and the Alma string quartet. The debut is

at the Ascona Festival in Switerland, with further runs at the Piccinni in Bari, the Politeama Greco in Lecce and the Spasimo in Palermo.

2004
Catalogo Tangueros gets performed for various nights at the Aldo Trionfo hall in the Teatro Della Tosse in Genoa, at the Bassano Opera Festival and at Acqui in Palcoscenico.
A small
Desdelalma tour touches down at the Teatro Greco in Roma, the Sociale in Cittadella and the festival in Saint Germaine l'Herme in France.

She teaches daily in her school in Milan and gives courses in other Italian cities.

2005
Desdelalma is performed in France, in the Leo Ferré hall in Bédarieux, while Catalogo Tangueros brings back the dance at the Teatro Duse in Bologna. Reckoning that the conditions are not suitable to maintain a stable company and the artistic level achieved so far, Mariachiara decides to suspend the activity of the Nueva Compañia Tangueros until more poetic times.

2006 - 2016
She devotes herself mainly to teaching in Italy and abroad. She reorganizes her Scuola Tangueros in Milan over yearly educational programs, with regular classes for couples and technique classes, guided practicas, in-depth thematic workshops, masterclasses for professionals, coaching, lessons on the story and culture of tango.
She is tango teacher in the TV show Academy on Rai2 and choreographic consultant of the ice skating couple formed by Anna Cappellini and Luca Lanotte at the 2007 European Championship.

She gives lessons and master classes to dancers and soloists in international contemporary dance companies. She teaches in colleges in the United States and San Petersburg.

She co-directs along with Marco Castellani and Paolo Cossato the tango festivals at the "Teatro La Fenice" in Venezia for the "Società Veneziana di Concerti" in 2009 and 2014. 

bottom of page